Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни України мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 ЗУ "Про вибори народних депутатів України" народні депутати України (далі - депутати) обираються громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Забороняється застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, а також контроль за волевиявленням виборців під час голосування.
З метою захисту своїх виборчих прав громадяни можуть звертатися до виборчих комісій – відповідно до положень Закону України "Про вибори народних депутатів України", до суду – в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, до правоохоронних органів – у випадках, коли законодавством передбачена адміністративна або кримінальна відповідальність за порушення виборчих прав громадян.
Відповідно до частини першої статті 172 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення чи дії окружної виборчої комісії;
3) рішення, дії чи бездіяльність члена окружної виборчої комісії;
4) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб;
5) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
6) дії чи бездіяльність уповноважених осіб політичних партій, довірених осіб кандидатів у народні депутати України, офіційних спостерігачів від політичних партій, кандидатів у народні депутати України та громадських організацій, крім порушень, що мали місце під час голосування.
Під час проходження виборів народних депутатів України 2012 року на розгляд до Закарпатського окружного адміністративного суду надійшли позовні заяви пов’язаних із виборчим процесом, зокрема спори щодо:
- визнання протиправними та скасування рішень органів місцевого самоврядування про визначення місць встановлення тимчасових інформаційно-агітаційних наметів політичних партій;
- визнання протиправними дій, щодо створення перешкод позивачу у веденні передвиборчої агітації;
- визнання протиправним та скасування рішення ОВК з виборів народних депутатів України Закарпатської області, оскільки воно суперечить вимогам пункту другому постанови ЦВК від 25.07.2012р. №124;
- про визнання бездіяльності ОВК Закарпатської області, а саме порушення строків щодо утворення спеціальної виборчої дільниці на тимчасовій основі;
- відмови в реєстрації кандидата в народні депутати України;
- про визнання дій посадової особи протиправними, а саме розміщення агітаційних матеріалів на адміністративних будівлях;
- порушення ведення політичної агітації та заборони розповсюдження політичної реклами;
- визнання застосування адміністративного ресурсу окремими політичними партіями та їх кандидатами та скасування їхньої реєстрації;
- визнання голосування на окремих виборчих дільницях недійсними.
За період проходження виборчого процесу до Закарпатського окружного адміністративного суду надійшло та розглянуто 17 позовних заяв пов’язаних з виборами народних депутатів України у 2012 році, з яких:
- 11 відкрито провадження;
- 5 повернуто позовну заяву;
- 1 залишено без розгляду в порядку ст. 100 КАС України.
Результати розгляду Закарпатським окружним адміністративним судом позовних заяв пов’язаних із виборчим процесом, окремо по категоріям, відображено у таблиці 1.
Таблиці 1
Провадження позовних заяв
Спори щодо правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом |
Провадження позовних заяв |
||||||||
Перебувало на розгляді заяв |
Розглянуто позовних заяв |
Не розглянуто на кінець звітного періоду (залишок) |
|||||||
усього |
повернуто позовних заяв |
залишено без розгляду |
відмовлено у відкритті провадження у справі |
відкрито провадження |
|||||
Б |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
||
Уточнення списку виборців |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Оскарження рішень, дій або бездіяльності |
17 |
17 |
5 |
1 |
0 |
11 |
0 |
||
у тому числі |
Центральної виборчої комісії та її членів (усього) |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
з них, щодо |
реєстрації кандидатів у народні депутати України |
2 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
окружних виборчих комісій та їх членів (усього) |
11 |
11 |
3 |
0 |
0 |
8 |
0 |
||
з них, щодо |
підготовки та проведення виборів |
8 |
8 |
3 |
0 |
0 |
5 |
0 |
|
підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
визнання голосування на виборчій дільниці недійсним |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
||
дільничних виборчих комісій та їх членів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
органів виконавчої влади, їхніх посадових та службових осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб |
3 |
3 |
0 |
0 |
0 |
3 |
0 |
||
засобів масової інформації, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
кандидатів у депутати, їх довірених осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
політичних партій, їх довірених осіб |
1 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
||
офіційних спостерігачів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
УСЬОГО |
17 |
17 |
5 |
1 |
0 |
11 |
0 |
За результатами розгляду Закарпатським окружним адміністративним судом усього закінчено провадження у 11 справах пов’язаних із виборчим процесом, з них:
- із прийняттям постанови – 8 справ;
- у тому числі із задоволенням позову – 5 справ;
- із закриттям провадження у справі – 2 справи;
- залишено без розгляду – 1 справа.
Результати розгляду судом у справах пов’язаних із виборчим процесом, окремо по категоріям, відображено у таблиці 2.
Таблиці 2
Провадження адміністративних справ
|
Спори щодо правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом |
Провадження адміністративних справ |
||||||||||
Перебувало в провадженні справ |
Результати розгляду справ (закінчено провадження у справах) |
Залишок нерозглянутих справ на кінець звітного періоду |
||||||||||
усього |
із прийняттям постанови |
у тому числі із задоволенням позову (з гр.3 ) |
передано в інші суди |
із закриттям провадження в справі |
із залишенням заяви без розгляду |
порушено терміни розгляду справ (з графи 2) |
||||||
А |
Б |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
16 |
||
1 |
Уточнення списку виборців |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
2 |
Оскарження рішень, дій або бездіяльності |
11 |
11 |
8 |
3 |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
||
3 |
у тому числі |
Центральної виборчої комісії та її членів (усього) |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
з них, щодо |
реєстрації кандидатів у народні депутати України |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5 |
окружних виборчих комісій та їх членів (усього) |
8 |
8 |
5 |
1 |
0 |
2 |
1 |
0 |
0 |
||
6 |
з них, щодо |
підготовки та проведення виборів |
5 |
5 |
3 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
|
7 |
підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
8 |
визнання голосування на виборчій дільниці недійсним |
3 |
3 |
2 |
1 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
||
9 |
дільничних виборчих комісій та їх членів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
10 |
органів виконавчої влади, їхніх посадових та службових осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
11 |
органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб |
3 |
3 |
3 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
12 |
засобів масової інформації, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
13 |
підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
14 |
кандидатів у депутати, їх довірених осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
15 |
політичних партій, їх довірених осіб |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
16 |
офіційних спостерігачів |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Із загальної кількості розглянутих Закарпатським окружним адміністративним судом справ, 52% (9) рішень суду було оскаржено в апеляційному порядку. За результатами перегляду апеляційною інстанцією рішень Закарпатського окружного адміністративного суду всі 9 залишені без змін, що свідчить про правильне застосування судом першої інстанції норм процесуального та матеріального права і об’єктивного вирішення адміністративних справ, пов’язаних із виборами народних депутатів України 2012 року.
При вирішенні цієї категорії справ Закарпатським окружним адміністративним судом застосовувалися Конституція України, Кодекс адміністративного судочинства України, Закони України „Про вибори народних депутатів України”, „Про Центральну виборчу комісію” тощо.