flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ЗВЕРНЕННЯ Ради суддів адміністративних судів України до Голови Верховної Ради України та Прем’єр-міністра України

04 квітня 2014, 10:57

 ЗВЕРНЕННЯ Ради суддів адміністративних судів України до Голови Верховної Ради України та Прем’єр-міністра України 

28 березня 2014 року                                                                                                                                                                            м. Київ

 

          Відповідно до рішення конференції суддів адміністративних судів України від 19 березня 2014 року № 1 Рада суддів адміністративних судів України звертається з приводу забезпечення незалежності суддів.

Ми повністю підтримуємо обраний народом України шлях до справжніх демократичних цінностей та дійсно правової держави. Як і інші представники суддівської спільноти України, судді адміністративних судів схвально ставляться до необхідності фундаментальних процесів перетворення, які б стосувалися абсолютно всіх сторін суспільного, громадського та політичного життя, у тому числі функціонування органів державної влади, зокрема судової. Водночас висловлюємо стурбованість спробами заміни кваліфікованих реформаторських рішень у правовій та, зокрема, судовій сфері політичними гаслами та популістськими обіцянками.

Ми також цілком підтримуємо позицію уряду щодо здійснення заходів з розбудови системи судочинства, яка б не залежала від волі будь-яких інших органів влади або їхніх окремих представників, але при цьому наголошуємо на необхідності забезпечення незалежності суддів, недопущення свавілля і політичних репресій відносно суддів.

На наше глибоке переконання, будь-які зміни та реформи у судовій сфері повинні відповідати міжнародним стандартам. Про це неодноразово заявляли вітчизняні та міжнародні експерти, зокрема представники Ради Європи.

З огляду на це наголошуємо, що згідно з міжнародними нормами, Конституцією України та чинним законодавством рішення про законність того чи іншого судового рішення можуть ухвалити тільки судді відповідно до чітко визначених судових процедур. Якщо ж мова йде про дисциплінарні порушення суддів, то їх розглядають спеціальні органи, які наділені правом  вирішувати питання наявності або відсутності у діях суддів дисциплінарного проступку. Це, зокрема, Вища рада юстиції і Вища кваліфікаційна комісія суддів України.

Ухвалення будь-яких рішень щодо судів і суддів повинно ґрунтуватися  на фахових оцінках та експертних дослідженнях, спираючись на законодавчі норми, міжнародну практику та здоровий глузд, унеможливлюючи тим самим відтік дійсно професійних і порядних суддівських кадрів.

Вважаємо, що представники органів державної влади повинні ухвалювати рішення виключно в межах та у спосіб, визначені Конституцією та законодавством України, і в жодному разі не можуть дозволити собі заради політичної доцільності нехтувати принципами верховенства права та правами людини і громадянина.

Натомість останні зміни до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» ще більше ставлять судову гілку влади у залежність від політиків, що грубо суперечить загальноприйнятим європейським нормам щодо незалежності судової гілки влади та розподілу повноважень між гілками державної влади.

Ще більшу небезпеку відверто демонструє проект Закону «Про відновлення довіри до судової системи України», прийнятий Верховною Радою України за основу 27 березня 2014 року. Незважаючи на благородні гасла та щирі прагнення зробити судову систему країни кращою, наразі цей документ здатен вирішити лише одне єдине питання – створити сумнівні законодавчі підстави для покарання суддів без дотримання конституційних гарантій незалежності суддів і передбаченої законом процедури їх звільнення із займаної посади та притягнення до відповідальності.

Цей законопроект (реєстраційний № 4378-1) не лише не сприяє підвищенню авторитету судової влади, а й прямо порушує низку положень Конституції та законів України, а також йде у розріз з міжнародними зобов’язаннями нашої держави.

Законопроект не гарантує механізму об’єктивного, справедливого, неупередженого розгляду питання про відповідальність суддів. Орган, який пропонується визначити для перевірки судових рішень і притягнення суддів до відповідальності, критерії, за якими повинен установлюватися факт порушення суддями присяги, та механізм притягнення їх до відповідальності і звільнення із займаних посад свідчить про бажання підкорити судову владу волі політичних сил. Таким чином, нівелюється мета створення і розбудови демократичної правової держави.

Окремо наголошуємо на неприпустимості автоматичного звільнення суддів з адміністративних посад в обхід законодавчо визначених процедур, як це пропонує нинішній варіант проекту закону № 4378-1. Очільник суду – це здебільшого не лише професійний суддя, але й умілий організатор, який вирішує чимало поточних питань діяльності суду, забезпечуючи його стабільну роботу. Голова суду не може нести відповідальність за ухвалення рішень тим чи іншим суддею, оскільки він не має механізмів процесуального впливу на суддю та ухвалення ним рішень. Звільнення суддів з адміністративних посад можливе лише після встановлення обставин, відповідно до законодавчо встановлених процедур, за яких суддя не може продовжувати обіймати адміністративну посаду.

З огляду на викладене, Рада суддів адміністративних судів України наполягає на забезпеченні дотримання вимог статті 126 Конституції України, статей 47 і 48 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо гарантій незалежності суддів.

З повагою та за дорученням Ради суддів адміністративних судів України


Голова Ради суддів
адміністративних судів України                                                                                                                             М.Г.Кобилянський